user icon

Organisatie GP Canada na nieuw weekendformat: "Vrijdag is voor ons de belangrijkste dag"

  • Gepubliceerd op 09 nov 2019 08:41
  • comments 16
  • Door: Brick van Boxtel

De FIA en Liberty zijn samen met de teams aan het discussiëren over de nieuwe reglementen. De reglementen bevatten onder andere dat het weekendformat van vier naar drie dagen gaat, zodat de teamleden wat meer tijd hebben om te rusten. De huidige opzet voor een F1-weekend is dat de teams op donderdag hun persmomenten hebben, vrijdag trainingen, zaterdag training en kwalificatie en op zondag de race. Het plan is om de persmomenten op vrijdag te doen, zaterdag de trainingen en zondag de race en kwalificatie. Het circuit van Montreal verzette zich tegen het tweedaagse weekendformat, omdat vrijdag de belangrijkste dag is voor het circuit. 

Toch opluchting na verduidelijking idee

Montreal, dat gastheer is van de Canadese GP, was echter tegen dit idee. Dum Dumontier, die in de organisatie zit vertelde het volgende: "Vrijdag is voor ons een heel belangrijke dag."

Ondertussen kwamen de teams overeen de persconferentie van donderdag en andere evenementen af te schaffen. "In feite maakte ik me zorgen toen ik over deze nieuwe opzet hoorde. Maar na de gesprekken in Austin was ik behoorlijk opgelucht."

Volgens de organisator schieten de teams er eigenlijk helemaal niets mee op. "Het is waar dat de coureurs donderdag niet meer in de paddock zijn. Maar de monteurs zullen nog steeds aan de bolides moeten werken. Er zal dus niet veel veranderen. Daarom zijn er niet zoveel veranderingen."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • PKracing

    Posts: 807

    Dan is het toch simpel. Geen Canadese GrandPrix. Er zijn leukere banen te vinden.

    • + 0
    • 9 nov 2019 - 10:15
    • @PKracing; beetje domme opmerking hé? Of ben je er niet van op de hoogte dat Canada op de huidige voorwaarden een contract heeft voor de F1 GP tot en met 2024? Lijkt me vrij logisch dat als je als organisatie de opzet wilt wijzigen je toch wel de instemming nodig hebt van alle partijen.

      • + 3
      • 9 nov 2019 - 10:24
    • Joeppp

      Posts: 4.491

      Ik vind Canada juist 1 van de leukste op de kalender. Er gebeurd meestal wel wat. Dit jaar was niet echt bijzonder behalve dan dat Vettel gras ging maaien maar over het algemeen staat de wedstrijd vol van spektakel, soms een beetje gehoplen door het weer.

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 10:44
  • Joeppp

    Posts: 4.491

    Goed verhaal....WAAROM is vrijdag de belangrijkste dag in Canada??????

    • + 1
    • 9 nov 2019 - 10:41
    • Goeie vraag en raar dat er niet bij staat tegen wie Dum Dumontier (is dat écht zijn naam?!) dat zei.

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 11:47
    • Sowieso heeft een dag altijd 24 uur dus hoe ze het formaat(!!!) willen gaan veranderen is me een raadsel.

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 13:48
    • @diszaidup

      Haha... hoe groot/klein kan een weekend zijn?

      "weekendformaat"

      • + 0
      • 9 nov 2019 - 15:52
    • De titel is vannacht aangepast.
      Misschien dat het dan tóch helpt?

      • + 1
      • 11 nov 2019 - 07:38
  • johan_sb2

    Posts: 562

    Ok, en waarom?

    • + 0
    • 9 nov 2019 - 10:43
  • En de kwalificatie komt ná de race?

    "zondag de race en kwalificatie"

    • + 1
    • 9 nov 2019 - 11:43
  • Stri

    Posts: 2.398

    Ik zeur zelden over de items die geschreven worden, maar dit artikel leest echt niet lekker weg.

    Is er iemand die de teksten naleest of hebben jullie iemand die de vertalingen doet? Pure interesse, wellicht kan de community helpen de kwaliteit. van de vertalingen te verbeteren.

    • + 1
    • 9 nov 2019 - 13:10
    • Ik heb het eens aangeboden, maar dat is nooit opgepikt, dus lach ik er maar om zoals ik hier boven deed: "Haha... hoe groot/klein kan een weekend zijn?"

      Sloeg op "weekendformaat".

      • + 2
      • 9 nov 2019 - 15:54
    • Okay? Ik heb een reactie met klacht gepost maar die blijft (uiteraard!) weer in het filter hangen... zucht.
      Nouja, hoop maar dat iemand achter de schermen het ditmaal wél leest en er iets mee gaat doen.

      • + 0
      • 10 nov 2019 - 08:17
    • Ze hebben liever dat je ”verbeterpunten” (laten we het zo maar noemen) rechtstreeks post via de mail.
      Maar ja, daar wordt lang niet altijd op gereageerd. :-(

      • + 0
      • 10 nov 2019 - 09:39
    • Het uitblijven van enige vorm van reactie via de email was inderdaad een onderdeel van mijn klacht ;)

      • + 1
      • 10 nov 2019 - 09:59
    • Ik heb ze toch maar weer gemaild..

      • + 1
      • 10 nov 2019 - 12:36

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar