user icon

FIA-kopstuk tempert 2022 verwachtingen: "Standaard is heel erg hoog"

  • Gepubliceerd op 26 jan 2022 07:37
  • comments 9
  • Door: Bob Plaizier

De Formule 1-volgers werden afgelopen jaar verwend met een prachtige kampioensstrijd. Voor het aankomende seizoen zijn de verwachtingen vanzelfsprekend weer zeer hoog. Er gaan immers gloednieuwe reglementen in waardoor alles zomaar eens compleet anders kan zijn in 2022. Niemand weet immers wat er gaat gebeuren tijdens het aankomende seizoen.

Vorig jaar werd de sport gedomineerd door Mercedes en Red Bull Racing. Max Verstappen en Lewis Hamilton vochten een verbeten duel uit en staken met kop en schouders boven de rest uit. Niemand weet of dat ook het geval zal zijn in het aankomende seizoen, wel zijn de verwachtingen weer torenhoog.

Hoge standaard

Ook bij autosportfederatie FIA kijken ze reikhalzend uit naar het nieuwe seizoen. Toch willen ze daar niet te hard van stapel lopen. FIA-kopstuk Nikolas Tombazis tempert de verwachtingen in gesprek met het Spaanse AS: "Het is lastig om te zeggen dat 2022 spectaculairder gaat worden dan 2021 omdat de standaard heel hoog is."

Positief

Maar mocht men in 2022 weer een titanenstrijd krijgen, dan kan men wel vuurwerk verwachten. Tombazis denkt namelijk dat de grote gaten van de afgelopen jaren verleden tijd zijn. "Als er overeenkomst is met vorig jaar, dan zullen er waarschijnlijk meer auto's vooraan meedoen. Dat is vanzelfsprekend iets wat heel erg positief is."

Wie helpt me even? Ik had tot enkele weken geleden nog nooit van deze Tombazis gehoord maar nu duikt hij op in ieder artikel dat hier wordt geplaatst. Heb ik iets gemist de afgelopen jaren? Of is hij recentelijk op deze publieke functie gekomen?

  • 1
  • 26 jan 2022 - 07:47

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Wie helpt me even?
    Ik had tot enkele weken geleden nog nooit van deze Tombazis gehoord maar nu duikt hij op in ieder artikel dat hier wordt geplaatst.
    Heb ik iets gemist de afgelopen jaren? Of is hij recentelijk op deze publieke functie gekomen?

    • + 1
    • 26 jan 2022 - 07:47
    • walteij

      Posts: 1.714

      Werkte bij Benetton, Ferrari, McLaren en Manor en is sinds 2018 FIA Head of Single Seater Technical Matters.
      Dus die loopt al een tijdje rond.
      en.wikipedia.org/wiki/Nikolas_Tombazis

      • + 1
      • 26 jan 2022 - 08:08
    • Bedankt, dat vertelde Google mij ook.
      Maar ik bedoel dat ik eerder nooit uitspraken van hem heb gehoord en er momenteel mee wordt dood gegooid.
      Komt dit uit een interview dat nu dagenlang in delen hier wordt gepresenteerd?
      Of heeft hij nu sinds kort een spreekbuis functie waardoor hij meer publiekelijk aan het woord komt?

      • + 1
      • 26 jan 2022 - 09:16
    • Even wat anders;

      KPN probeert nieuwe klanten binnen te halen door hen het komende jaar gratis naar de Formule 1 te laten kijken!
      Bestaande klanten van de provider blijven daar wel gewoon voor betalen.
      Eerder zette rivaal VodafoneZiggo sterk in op sport- en racefans, door abonnees wedstrijden van onder meer de Formule 1 gratis te laten kijken via Ziggo.
      Ziggo raakte die uitzendrechten na het afgelopen seizoen kwijt aan streamingdienst Viaplay van de Nordic Entertainment Group.
      Het afgelopen jaar steeg het aantal Nederlanders dat de races volgde snel, onder meer door de goede prestaties van de uiteindelijke wereldkampioen Max Verstappen.
      Viaplay laat zowel KPN als Ziggo het komende jaar wel de autosport uitzenden, via een speciale distributie-overeenkomst. Maar televisiekijkers moeten daar waarschijnlijk in veel gevallen extra voor gaan betalen.

      Wellicht loont het voor de huidige Ziggo abonnees die hier op het forum zitten om over te stappen naar KPN om komend seizoen gratis te kijken?

      • + 0
      • 26 jan 2022 - 09:42
  • Smitters

    Posts: 133

    Apart!
    De historie leert ons dat bij iedere grote wijziging, de gaten zeker het eerste jaar groter waren dan het jaar ervoor. Waarom zou dit nu anders zijn?

    Hoop ik dat er een verandering in de pikorde komt: Ja
    Hoop ik dat de gaten tussen de teams kleiner zijn: Ja

    Verwacht ik beide: zeer zeker niet!

    • + 1
    • 26 jan 2022 - 10:29
  • Het is natuurlijk nog nooit eerder gebeurd maar de FIA kan tijdens het seizoen uiteraard wat dingetjes verzinnen om het lang spannend te houden...

    • + 0
    • 26 jan 2022 - 18:05
    • Volle gas door laten racen bij een rooie vlag bijvoorbeeld lijkt me wel eens leuk om naar te kijken, en zal ook geheid voor een bull opschudding, en behoorlijk wat verontwaardiging zorgen.

      • + 0
      • 26 jan 2022 - 20:53
    • Als er een Ferrari ruim op kop ligt en de race wordt gestopt omdat fans met rode vlaggen zwaaien heb je helemaal de poppen aan het dansen...

      • + 0
      • 26 jan 2022 - 21:36
    • Ik heb er alle vertrouwen in dat Masi dat in goede banen gaat leiden met zijn oranje bril.

      • + 0
      • 26 jan 2022 - 21:51

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
Bekijk volledige kalender
show sidebar