user icon

Montoya onder de indruk na eerste meters Le Mans

  • Gepubliceerd op 04 jun 2018 08:19
  • comments 19
  • Door: Jeroen Jonkers

Juan Pablo Montoya is in zijn nopjes na de eerste test voor de 24 uur van Le Mans. De Colombiaan, uitkomend voor het Anglo-Amerikaanse United Autosports, deelt een Ligier JS P217 LMP2 met Hugo de Sadeleer en Will Owen. 

Montoya had nog geen echte ervaring met Le Mans, maar de Colombiaan was onder de indruk. "Om eerlijk te zijn had ik er geen idee van hoe gaaf het zou zijn", aldus Montoya. "Ik heb er echt van genoten. Ik wist echt niet wat ik moest verwachten, dus ik was erg benieuwd."

"Ik heb wat simulators gereden en dat was leuk, maar ik was verrast door de uitdaging. De snelle bochten zijn erg gaaf, dat zijn nog eens snelle bochten", glundert Montoya. "Als het daar fout gaat, doet dat pijn. Dat zie je niet meer op de Formule 1-circuits."

Met name de zogenoemde Porsche-bochten konden rekenen op goedkeuring van de Colombiaan. "Je komt daar aan in de vijfde versnelling en hoopt dat alles lukt. Het is zo'n bochtencombinatie waarvoor je je hersens uitschakelt en je er gewoon voor gaat. Wanneer het dan lukt, geeft dat 'een wauwgevoel'. 

De voormalig Indy 500- en Grand Prix van Monaco-winnaar reed naar een tijd van 3:32.363 en was daarmee veertiende in zijn klasse. Volgens Montoya kon hij een stuk sneller. "Ik was best tevreden, de auto is totaal anders dan waarmee ik in Amerika race. Ik bleef maar sneller gaan en tegen het einde van de dag had ik een aantal rondes waarin in één tot anderhalve seconde sneller kon. Ik reed helaas in verkeer."

"Het is hier zo uitnodigend om op de limiet te rijden, maar dan is de kans vrij groot dat het volledig misgaat", meent Montoya. "Bij Indianapolis bijvoorbeeld (bocht op Le Mans, red.), daar heb ik zo'n geluk gehad vandaag. Dat is ook wat het leuk maakt."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • BenB

    Posts: 155

    Racer Pur sang!

    • + 0
    • 4 jun 2018 - 08:38
    • Ja en altijd een onnozele sneer naar de F1 omdat hij t daar niet wat heeft kunnen maken... Z'n conditie kan dat momenteel niet eens aan...

      • + 0
      • 4 jun 2018 - 08:51
    • Niet wat heeft kunnen maken? Montoya was toch die coureur die aan de deur klopte bij de gevestigde orde? Als iemand met vlagen snel was, dan Montoya wel.

      • + 2
      • 4 jun 2018 - 08:54
    • waar

      • + 0
      • 4 jun 2018 - 08:59
    • Vooral vlagen waren t ja

      • + 0
      • 4 jun 2018 - 08:59
    • Hij had het wat moeilijk met het keurslijf van de F1, snelheid was geen probleem imo.

      • + 2
      • 4 jun 2018 - 09:09
    • Snelheid was z'n probleem niet, maar wel heel wisselvallig

      • + 0
      • 4 jun 2018 - 09:17
    • Rimmer

      Posts: 8.445

      Pablo was een aanwinst voor de F1. Een van de weinige coureurs die het Michael lastig kon maken en op de baan geen enkel respect voor de gevestigde orde had.
      Maar hij had ook de mentaliteit van een Amerikaanse racer ofschoon hij meer dan genoeg ervaring in andere race klassen had. Maar net ff dat laatste kilootje eraf trainen bijvoorbeeld.
      Ook het strakke keurslijf vond hij lastig. Pablo moest de ruimte krijgen om wat losser te kunnen racen. Icm een goede auto behoorde hij dan tot de absolute top want Juan had en heeft ballen van staal. Alleen daarom al verdiend hij alle lof.

      • + 2
      • 4 jun 2018 - 09:19
    • Eens Rimmer, Montoya was destijds verfrissend en bracht de actie terug in de F1. Altijd al 1 van m'n favorieten geweest

      • + 1
      • 4 jun 2018 - 09:55
    • @Rimmer/JeanAlesi; als je op Spa in de busstop chicane Michael Schumacher in kunt halen dan ben je inderdaad een hele grote hoor...??
      Progames1981; het niet heeft kunnen maken...??? Man, man....?

      • + 1
      • 4 jun 2018 - 10:37
    • Dank voor de tip, heb m zojuist nog even teruggekeken, blijft idd een heerlijke Montoya actie! :-)

      • + 1
      • 4 jun 2018 - 10:52
  • nr 76

    Posts: 1.744

    Ontzettend snel en knoeperds van ballen. Juist daarom paste de Indycar beter bij hem dan de F1. Ik zie Montoya eerder de Triple Crown winnen dan Alonso, maar dat komt misschien ook omdat hij al 2-1 voorstaat...

    • + 0
    • 4 jun 2018 - 09:56
    • Hij is nog steeds houder van de allersnelste ronde ooit met de geweldige bmw motor,die ging dat weekend voor het eerst,en als enige, door de 20000 toeren grens.

      • + 1
      • 4 jun 2018 - 09:58
    • nr 76

      Posts: 1.744

      Ik was fan van die man, gewoon omdat hij snel was en schijt aan de gevestigde orde had.

      En 20000 rpm... bizar he? Toevallig van het weekend met zoon nog wat oude filmpjes zitten, die ging al uit zijn dak bij het geluid van 18000 toeren...

      • + 1
      • 4 jun 2018 - 10:18
  • Arie54

    Posts: 3.804

    Ik mocht hem wel, gewoon gassen en schijt hebben aan de gevestigde orde.

    • + 0
    • 4 jun 2018 - 11:58
    • Big_El

      Posts: 2.137

      En er ook geen probleem van maken als iemand die je net op een ronde hebt gezet zijn auto achterin je Williams douwt bij de eerstvolgende bocht, terwijl je in leidende positite rondrijdt. (Brazilie 2001)

      • + 0
      • 4 jun 2018 - 15:26
  • jd2000

    Posts: 4.827

    Geweldige coureur en een leuke vent. Altijd met plezier naar gekeken. Zouden meer van dat soort coureurs moeten hebben, ipv die gasten met de uitstraling van een volle asbak.

    • + 0
    • 4 jun 2018 - 12:16
  • Big_El

    Posts: 2.137

    Toch zou het beter zijn als de titel omgekeerd was: Le Mans onder de indruk na eerste meters Montoya.

    • + 0
    • 4 jun 2018 - 15:23
  • Montoya heeft duidelijk schik gehad, succes dikke ;)

    • + 0
    • 4 jun 2018 - 19:17

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team PSV
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Nederland
  • Geb. datum 7 jan 1997 (24)
  • Geb. plaats Amsterdam, Nederland
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 188,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar