user icon

FIA stak stokje voor Formule 1-debuut Loeb in 2009

  • Gepubliceerd op 10 jan 2012 16:25
  • comments 24
  • Door: Rob Veenstra
Scuderia Toro Rosso heeft Sebastien Loeb in 2009 benaderd om de Grand Prix van Abu Dhabi te racen voor de Italiaanse renstal. De Franse meervoudig rallykampioen wees het aanbod af. Het afbreukrisico bij het kleine team was volgens hem te groot en daarnaast kreeg hij geen licentie van de FIA.

Zo liep Loeb zijn enige kans op een Formule 1-debuut mis, onthult de 37-jarige coureur in The Red Bulletin. “Dergelijke mogelijkheden komen niet elke dag langs. Ik had wat getest voor Red Bull Racing en mijn rondetijden waren goed. Het was hun plan om me enkele Grands Prix te laten rijden, maar dat bleek niet haalbaar. Ik had geen specifieke ambitie in die richting.”

“Ik zou dan voor Scuderia Toro Rosso uitkomen en dat was niet bepaald een auto waarmee ik zou kunnen winnen, dus ik was niet bereid om het te doen. Het was de bedoeling dat ik in 2009 in elk geval in Abu Dhabi aan de start zou staan, zonder te testen ter voorbereiding.”

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Zou een leuke stunt geweest zijn! Maarja ik denk niet dat Loeb veel gepresteerd zou hebben

    • + 0
    • 10 jan 2012 - 16:29
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Volgens mij was dit gerucht er toendertijd idd al maar nooit echt bevestigd. Maar hiermee spreekt men ook weer tegen waarvoor STR volgens de laatste berichten is opgericht, om jonge talentvolle coureurs uit het RBR opleidingsprogramma op te leiden. Net als de aanstelling van Sebastian Bourdais. Het klopt gewoon niet.

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 16:37
    • ligt het aan mij, of is de kop van het bericht verandert ?

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 19:09
    • .Henry

      Posts: 1.308

      Ligt niet aan jou.

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 19:42
  • Beamer

    Posts: 1.146

    Ook al had hij wel willen starten, hij zou dan eerst een super licentie moeten hebben!

    • + 0
    • 10 jan 2012 - 16:36
    • Alsof dat een probleem was geworden.

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 16:41
    • volgens mij heb je die al nodig als je alleen al een test rijdt in een formule 1 auto en er staat in het artikel dat hij getest heeft voor red bull...

      kort om, volgens mij had hij dat super licentie al op zak.

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 16:43
    • Beamer

      Posts: 1.146

      Volgens de geruchten in 2009 mocht hij niet starten omdat hij geen super licentie had:

      www.telegraph.co.u(...)-for-Abu-Dhabi.html

      Een super licentie krijg je normaal op basis van resultaten in de GP2 / F3, etc, niet op basis van een WK rally (toch andere tak van sport)

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 16:49
    • Supa

      Posts: 2.071

      Klopt helemaal

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 19:08
  • emcee-p

    Posts: 162

    Volgens mij krijg je een superlicentie met 500 km in een F1-auto en/of behaalde resultaten uit het verleden en aangezien het WRC een officiële FIA klasse is is dit ook voldoende voor hem.

    • + 0
    • 10 jan 2012 - 16:50
  • En dan nu het definitieve einde wat mij betreft voor het respect voor dit Toro Rosso team. Ze willen zo graag jong talent laten rijpen en klaarstomen, nou met deze domme actie die ze wilden hebben ze nu definitief afgehaakt en hoop ik nu NOG MEER dat ze stijf achteraan rijden. Wat een rot team samen met dat ErgBull. Bah, deze lieden vernielen de sport vind ik. Oh wat verlang ik naar de tijden van teams als Minardi, Tyrrell, Arrows, SuperAguri, Jordan, Forti(wel langzaam, juiste spirit), ProstGP enz. enz. Gelukkig is er nog Sauber, Williams. Deze heren eigenaars gaven hun naam aan hun team en gingen vanuit een enorme passie voor de sport het gevecht aan om de overwinning met behulp van sponsors. Maar goed, dat is niet meer en moeten het er maar mee doen dat er vier van de kwallenbakken meerijden.

    • + 0
    • 10 jan 2012 - 18:31
  • martin

    Posts: 3

    Loeb achtmaal wereldkampioen WRC
    Raikkonen 1 maal wereldkampioen Formule 1 en eindigt ver achter Loeb in het WRC kampioenschap.
    Als je dan beweert dat Loeb niet kan rijden heb je niet veel verstand van autosport.
    Als de FIA het tegengehouden heeft kan je zien hoe corrupt de formule 1 is.
    En vraag je maar eens af of de WRC zonder Loeb ook zo populair is

    • + 0
    • 10 jan 2012 - 18:49
    • Ik wil niet veel zeggen, maar je snapt toch hopelijk wel dat Rally en F1 totaal iets anders is ??? en dat de FIA niet beweert dat Loeb totaal niet kan rijden ??? waar haal je die onzin eigenlijk vandaan ?? heb je iets gebruikt ofzo

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 19:08
    • Zoiets heet regels, een Rally-auto is nu eenmaal geen openwielklasse.. Hij had gewoon niet genoeg kilometers. Om maar te zwijgen van nauwelijks ervaring in welke (opstap)klasse als F1

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 22:58
    • De Boog

      Posts: 144

      Nou heeft Loeb wel aardig wat km\'s gemaakt in de LMP1.
      Wat toch geen l*llige auto\'s zijn.

      • + 0
      • 11 jan 2012 - 09:27
    • Maar het zijn geen openwielauto\'s die toch compleet wat anders zijn en daar heeft hij dus nog steeds 0,0 ervaring in. Om dan onmiddellijk in een F1 te springen..

      • + 0
      • 11 jan 2012 - 17:59
  • nu lees ik de tekst 2x maar wat heeft de fia dan gedaan?

    • + 0
    • 10 jan 2012 - 19:12
    • Dat vraag ik me ook af

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 19:19
    • Leonhart

      Posts: 284

      De FIA heeft Loeb geen Superlicentie gegeven die je nodig heb om deel te nemen aan GP weekenden.
      Ik weet niet precies de regelementen hiervoor, maar mogelijk is het testen bij Red Bull niet voldoende geweest om hem een SL te geven.

      De FIA had Loeb een tijdelijke licentie kunnen geven net als bij Raikkonen in 2001, maar goed zoals ik eerder zei: Ik weet niet precies wat de regelementen zijn om hiervoor in aanmerking te komen.

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 22:58
    • Licentie niet gegeven :)

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 22:59
  • Np-F1

    Posts: 917

    \"dus ik was niet bereid om het te doen.\"

    Die verdraaide FIA heeft Torro Rosso een niet-winnende auto gemaakt, waardoor Loeb geen zin had om te rijden. Verdraaide FIA toch ook altijd..

    • + 0
    • 10 jan 2012 - 19:57
  • martin

    Posts: 3

    Mensen zoals Loeb,ValentinoRossi,Schumacher,Fittipaldi,Vettel ,Senna etc. etc etc hebben een gave om hard te gaan met bijna elk voertuig.
    De meeste van de mensen op F1 forum staren zich blind op formule 1.
    Als je mensen in andere autosporten zoals welke in de WRC of de Lemansserie rijden onderschat heb je geen verstand van autosport.

    • + 0
    • 10 jan 2012 - 22:59
    • Danny006

      Posts: 291

      Rossi heeft vaak een F1 wagen mogen testen. helaas met dit soort coureurs is het dat ze gewent zijn aan een stijl in hun tak van sport.
      Toppers in hun catogorie wilt niet vaak zeggen dat ze in elke soort van motorsport geweldig zijn.( kijk raikkonen en rally) Rossi was elke Test ongeveer 3 sec langzamer in de tijd van schumie bij ferrari.

      • + 0
      • 10 jan 2012 - 23:19
    • Ik zeg Surtees.

      • + 0
      • 11 jan 2012 - 09:56

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar