user icon
user icon

Red Bull Racing sneller over rechte stukken dankzij nieuwe F-duct

  • Gepubliceerd op 15 okt 2010 09:35
  • comments 20
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Red Bull Racing is niet meer bevreesd voor lange rechte stukken. Eerder dit seizoen schoot de Oostenrijkse renstal op dat vlak tekort ten opzichte van concurrenten McLaren en Ferrari, maar Adrian Newey heeft een oplossing bedacht.

Auto Motor und Sport bericht dat de ontwerper de RB6 heeft uitgerust met een nieuwe F-duct en die werkt. Red Bull Racing heeft min of meer het systeem van Renault gekopieerd. Sinds Suzuka is de topsnelheid van de RB6 verbeterd. Coureur Sebastian Vettel: “We verliezen niet meer zo veel op de rechte stukken.”

Reacties (20)

Login om te reageren
  • En hoe werkt deze F-duct dan anders dan de andere???? Please someone tell me.

    • + 0
    • 15 okt 2010 - 09:40
    • felix50

      Posts: 5.792

      Die slurf die je bij de renault wat duidelijker ziet, die naar de achtervleugel gaat.Hij zit boven op de haaievin.Mclaren heeft dat ook zo goed als overgenomen van renault.

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 09:51
    • Dus McLaren heeft z\'n eigen uitvinding opnieuw gejat van Renault. Des laaache.

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 09:57
    • turbof1

      Posts: 1.804

      Dit illustreert perfect de verandering:

      www.formula1.com/n(...)l/2010/839/799.html

      De lucht wordt niet meer in een recht lijn op de achtervleugel geblazen, nu is dat verticaal. Red Bull heeft precies hetzelfde.

      Daarom is die opmerking van Red Bull ook ENORM dom, want Mclaren zal op haar beurt nog sneller gaan omdat ze precies dezelfde verandering hebben uitgevoerd. ja, zo blijf je natuurlijk in een eindeloos straatje.

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 10:49
  • Yazzy

    Posts: 392

    Ze verliezen inderdaad niet meer zo veel, maar ze verliezen nog zeker een hoop ten opzichte van het begin en midden van het seizoen. De overduidelijke voorsprong in snelheid overall zijn ze kwijt.

    • + 0
    • 15 okt 2010 - 10:21
    • szixxx

      Posts: 4.753

      Ze verliezen dus minder alleen is de rest ook sneller geworden. Red Bull is sneller geworden maar de rest ook.

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 10:37
    • redbull heeft nu hun zwakste punt bijgehaald, en zal niet meer zoveel downforce hoeven in te leveren, dit wil zeggen dat ze nu NOG sneller kunnen gaan in de bochtjes

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 12:08
  • GEWELDIG!!!! dit is een pak van men hart, want abu dhabi en korea hebben irritante lange stukken,

    komop vettel!! en als je in abu dhabi nog achter ligt op webber, duw een steentje in webber zijn F-Duct ^^ dan zou je je duitse kant laten zien :D

    • + 0
    • 15 okt 2010 - 12:07
    • wat een onzin, ook al is et sarcastisch....
      iig dat laatste dan...

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 12:17
    • Maar wel leuk.

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 14:32
    • Als Vettel een waardig WDC zou zijn, dan zou hij toch van Webber moeten kunnen winnen zonder dat Webber problemen krijgt? Of is Vettel misschien toch niet zo goed?

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 16:01
  • miauw

    Posts: 1.136

    Volgend jaar moet alles er toch weer af, dus...

    • + 0
    • 15 okt 2010 - 13:10
    • szixxx

      Posts: 4.753

      Maar dat geldt voor ieder team dus is het voor allen opnieuw beginnen, dus...

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 14:40
  • dat is juist wat engineers willen... veranderingen op technisch gebied

    • + 0
    • 15 okt 2010 - 14:43
  • racepace

    Posts: 17

    zie het al gebeuren rb gaat straks harder op het rechte stuk en verliezen bochtensnelheid, denk dat rb het dan kan vergeten voor de komende races, wat ik toch al verwacht.........

    • + 0
    • 15 okt 2010 - 15:52
    • Dat denk ik dus ook, je zet iets op de auto dat ten kosten gaat van iets anders. De RBR is al verschikkelijk onvoorspelbaar, zie de diverse aanrijdingen (op Lotus / McLaren / etc etc) waarbij het lijkt dat de auto compleet onvoorspelbaar is als deze uit de slipstream komt, en dan durft RBR ook nog eens de achtervleugel te gaan stallen? ... Dat gaat interessant worden! :)

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 16:04
  • Wat ik me afvraag.. Waarom geen combinatie van de 2 met een dubbel kanaal op bovenste en onderste vleugel ?

    • + 0
    • 15 okt 2010 - 17:57
    • Omdat je niet \'n deel van de vleugel wilt stallen, als je de vleugel al stalled dan in zijn totaliteit. Met stallen wordt bedoeld dat de vleugel bijna geen werking meer heeft en dus geen downforce waardoor je topsnelheid wint. Dus of het nu een of twee kanalen zijn, je stalled de vleugel in zijn totaliteit.

      • + 0
      • 15 okt 2010 - 18:41
    • \"Omdat je niet \'n deel van de vleugel wilt stallen, als je de vleugel al stalled dan in zijn totaliteit.\"

      Dit is net wat de meesten met F-fuct doen, n.l. ofwel de bovenste wing of onderste wing stallen. Ik vroeg trouwens niet wat het woord \'stallen\' betekent of wat de bedoeling is.

      \"Dus of het nu een of twee kanalen zijn, je stalled de vleugel in zijn totaliteit.\"

      Als je dus 1 van de 2 achtervleugels stalled heeft het dus geen effect op beide vleugels. Op deze foto zie je trouwens een versie van Red Bull waar 2 kanalen gebruikt worden die effect hebben op zowel de bovenste als de onderste achtervleugel. Hoe ze precies werken of gevoed worden is een andere discussie.

      www.uploader.be/output/1287189995.jpg

      • + 0
      • 16 okt 2010 - 02:46
    • Dat tweede kanaal is toch gewoon voor de afvoer van de luchtstroom op moment dat de vleugel niet overtrokken hoeft te worden?

      • + 0
      • 16 okt 2010 - 12:18

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.384
  • Podiums 54
  • Grand Prix 111
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar